Onbegrensd fietsen - Reisverslag uit Lamarche-sur-Saône, Frankrijk van Jos en Frank Sierhuis - WaarBenJij.nu Onbegrensd fietsen - Reisverslag uit Lamarche-sur-Saône, Frankrijk van Jos en Frank Sierhuis - WaarBenJij.nu

Onbegrensd fietsen

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Jos en Frank

11 September 2014 | Frankrijk, Lamarche-sur-Saône

Zo heet het gidsje van Paul Benjaminse met de fietsroute van Amsterdam naar Barcelona dat we volgen. Grenzen zijn inderdaad gauw genomen en voordat we er erg in hebben reden we een aantal dagen geleden Frankrijk al binnen.
Eerst nog even over België. We zijn tot aan Dinant verwend met geweldige fietspaden over oude spoorlijnen en langs de Maas, afgewisseld met een enkel stukje kasseien. Deze zijn echter grotendeels al vervangen door asfalt. Vaarwel romantiek, welkom comfort. Na Dinant is het uit met de pret.
Voor wie het viaduct over de ringweg van Groningen als een klim beschouwt is het nu menens. We krijgen al snel een van de taaiste stukjes Ardennen voor de kiezen.
Dat betekent 13% helling, kleinste verzet, snelheid naar 6 km/h, hartslag naar 150. Of, bij het dalen, snelheid naar 60 km/h, hartslag ook naar 150.
Gelukkig worden we steeds weer beloond door gastvrije verblijven en onovertroffen Bels bier. Want waar smaakt Hoegaarden beter dan in Hoegaarden? Ook de abdij van Orval, vlak voor de grens, was een bezoekje waard.
In Frankrijk treffen we vooralsnog minder fietspaden als we via Montmedy weer afdalen naar de Maasvallei waar we in Verdun een rustdag nemen.
Honderd jaar na dato kun je in deze stad niet om WO1 heen en we doen de nodige indrukken op over de veldslagen van die krankzinnige oorlog die daar hebben gewoed. Imposante gedenktekens.
Inmiddels al weer verder op pad richting Bourgogne laten we ons het Franse leven goed smaken.
PS: de door Tim gesuggereerde DLA's (zie reacties Eerste dagen) hebben we wat geïnterpreteerd en aangevuld. Voor de puzzelaars.

• 11 September 2014 - 19:06

Annet:

Hey kilometervreters!
    Goed bezig broertjes, maar die heuvels zijn dus toch pittiger dan gedacht. En heeft Jos dan nog wat aan zijn Alp training of blijkt de Sparta stadsfiets ook een goede voorbereiding? Iig superstoer :)

• 11 September 2014 - 19:59

Lia:

Hallo Sierhuizen, het is net of ik op de bagagedrager zit! De nevenactiviteiten liegen er trouwens ook niet om. Jaloersmakend. Morgen hier ook maar eens een BOT moment creëren in de zon. Groet uit Groningen, Lia

• 17 September 2014 - 10:02

ANDRIES BARTELS:

Dag Jos en broer,

Denk dagelijks aan jullie dagelijkse marathon en vind eigenlijk dat ik zelf al stoer ben met een uurtje baantjes zwemmen. Kan je nagaan waar jullie mee bezig zijn! Ben je al fietsend nog bezig met de omgeving en het leven om je heen of sta je feitelijk meestal op de automatische piloot zoals destijds die deelnemers aan de meervoudige triatlon? Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Maar de foto's laten duidelijk zien dat het ook inderdaad leuk is. Ik denk dat er ook heel wat geknutseld en gepuzzeld moet worden eer jullie de sinaasappelen van Valencia kunnen plukken. En als puzzelen je natuur is (ook in de natuur), is dat alleen maar aangenaam, niet waar, Jos?
    Wij hebben nu even een periode van mooi weer met 20-25 graden tot dit weekend (over twee, drie dagen). Heb zelf ook het een en ander meegemaakt/genoten (films, toneel, interessant werk, paarden).
    Sue uit Gambia is hier een paar dagen geweest en ben met haar een lange dag op stap geweest (paarden, Leiden, mosselen en kalamari's in Scheveningen). Eind september begin oktober ben ik een weekje op Kreta en zal kijken hoe ik jullie kan volgen.
    Volgen jullie op de een of andere manier nog het nieuws van de wereld of Nederland of is dit eigenlijk een soort sportief kluizenaarsbestaan (met pils, neem ik aan)?
    Hartelijke en vriendschappelijke groet en beste wensen voor rug, benen en zitvlak!
    Andries